SOLEN SKAL IKKE RØRE MØBLERNE

(translations in English coming up)

Har de nævnt for jer at jeg har boet på museet?

DEP2 Dieric Bouts (Nederlandsk, ca. 1420 – 75). Madonna med Barnet, efter 1454. Olie på træ, 42.5 x 27.5 cm

KMS5532 Adam Dirksz. (Nederlandsk, før 1480 – efter 1520). Miniature-alter. Triptykon med kristi passion, ca. 1500. Buksbom, 14.1 x 11.6 cm

Følg mig opmærksomt, se, er der en sorg som min? Det hele er optalt…

KMS3926 Ubekendt spansk 1500-tallet, Skt. Michael med dragen, ca. 1500. Olie og tempera på træ, 91 x 62 cm

KMSsp728 Lucas Cranach d.Æ. (Tysk, 1472 – 1553). Kurfyrst Frederik den Vise af Sachsen’s jagt, efter 1529. Olie på træ, 56.5 x 80.5 cm

Det er en jagtscene er en form for sportsreportage fra en kurfyrstelig jagt. Jeg kan godt blive lidt vred af den opstilling, en sportsbegivenhed som fejres, og maleriet som skal skammes sig og på arbejde. Men også stolt af ham, hvordan han hævner sig med mørke.

KMS5512 Ubekendt fransk slutningen af 1500-tallet. Johannes Døberens hoved på et fad (“Johannesschüssel”), 1586-1600. Marmor, 21 x 32 x 24 cm

KMS1639 Pieter Bruegel d.Æ. (Nederlandsk, 1526 – 69). Fastens strid med fastelavn, ca. 1550-1560. Olie på træ, 25 x 34 cm

… jeg ved det måske er forkert at bekymre sig om Museet når der er så meget der er ved at gå helt galt, som

handler om menneskeliv, og ringeagtelsen for menneskeliv. Jeg ved at Museet er fattigfint, at Museet er gamle penge som er brugt. Men det er bare det at jeg ikke kan huske i mit liv at have passet særligt godt ind i nogen institutioner. Hvis man bruger sit liv på at lede efter forståelse spilder man sin tid, det er jeg taknemmelig for at min storesøster forklarede mig, der er kærlighed mange steder alligevel. På et museum har jeg f.eks. altid følt at det lissom var alright…

KMS6187 Monogrammist IVDS (Flamsk, virksom ca. 1600-1650). Bjerglandskab med flod og vandfald, 1612-26. Olie på egetræ, 95.5 x 153.5 cm

… Det her maleri er fra dengang man stadig var bange for at rejse fordi naturen, bjergene er farlige (det er den jo stadig, men heromkring har vi råd til at rejse mere bekvemt), så bjergene skal ses som arvæv fra syndfloden på Guds klassicende runde perfekt klode… …men så fik man alligevel også blik for, at det farlige og uforståelige kunne være en rigtig god oplevelse…

Et opgivende kig ind i sal 205 hvor malerierne simpelthen er for store.

KKSgb7477 Maarten van Heemskerck (Nederlandsk, 1498 – 1574). Triumfvogn. Mundus (verden). (En allegori på de fire elementer), 1562. Pen, brunt blæk, sort kridt på gulligt papir. Spor af ridsefjer, 195 x 267 mm

Troels Andersen (red.), Sonja Ferlov Mancoba. Ingen skaber alene. Breve 1960-1984. Forlaget Anagram/Silkeborg Kunstmuseums Forlag 2003

(Frembåret af annonym Museumsansat) KKS1999-28 Sonja Ferlov Mancoba (Dansk, 1911 – 1984). Abstrakt komposition med ansigt, 1930-1950. Farveblyant, farvekridt, blyant, 208 x 133 mm

(Begejstret). Gammel-dame-toget ankommer altid lidt sent, men så er det til gengæld som triumfvogn med mange slags hjul og glødende appelsiner og udstrakte jordarme og blæst og bliver havet. (Peger på tegningen imens så man kan se hjulene og appelsinerne og arme og blæst). I må hen og se, hun er ganske lille…

KMS3630 Francesco Guardi (Italiensk, 1712 – 1793). Bucintoro-festen i Venedig, 1780-93

Olie på lærred, 98 x 138 cm

KMS6435 Francois De Nomé (Fransk, 1592-1640) Arkitekturfantasi med Saulus’ (Paulus’) om-vendelse på vejen til Damaskus, ca. 1622-1623. Olie på lærred, 60 x 126.5 cm

…Denne her ved jeg ikke så meget om, men den er også spændende…

KMS8314 Ambrogio Lorenzetti (Italiensk, 1285 – Ca. 1348) Johannes Døberen, ca. 1337-42. Tempera på træ, 52.3 x 47 cm

Sal 204: KMSsp69 Andrea Mantegna (Italiensk, Ca. 1431 – 1506) Kristus som den lidende frelser, ca. 1495-1500. Tempera på træ, 78 x 48 cm / KMS6260 Felice Boselli (Italiensk, 1650 – 1732),

Flået oksehoved, ca. 1690. Olie på lærred, 57.1 x 70.6 cm / Cronhammers uregistrerede udstillingsmøbler / formidlingsbordet (interaktiv skærmformidlingsmøbel)

– her kan man se det hele meget mindre og større og hurtigere.

Bro-passage til samtidskunst-afdelingen.

Nu går vi ind i 90’erne!

Skiltet til rummene med kunst fra perioden 1980-2016

80’er-salen

…herinde er der en slags punk som egner sig virkeligt godt til kommercielle gallerier. De har det muligvis ikke så godt…

Colaro og Mikkelborg-rum. Muligvis New age.

KMS8613 Tomas Saraceno (, 1973 – ), Biosfære, 2009. Plast og reb, 300 cm.

KMS8810 Superflex, FOREIGNERS, PLEASE DON’T LEAVE US ALONE WITH THE DANES!, 2002. Vægmaleri og plakater.

…det er dem og os fra Blaagaardsgade…

Sal 266: KMS8247 er mest berømt i udlandet og ham her KMS8637 har lige fået en hæderspris, det er politisk,og det er den der også, den der er lidt senere, den er også mindre politisk KMS8670, den der er med materialer og deres materialitet KMS8701/ KMS8702, og denne her KMS8702 og denne her er jeg usikker på KMS8722/ KMS8723, men også den her som ung KMS8441 og hun er med i Venedig KMS8286 og det her er blevet meget dyrt KMS8700 og sådan her kan man gå få det KMS8333

(Sammenbrudsituation (til Andrea Fraser) ved samtidskunsttrappen)

KMS8724 Henriette Heise (Dansk, 1966 – ), tv-video, 1997. Video, 48 min.

KMS8324 Ingar Dragset (Norsk, 1969 – ) & Michael Elmgreen (Dansk, 1961 – ). Please, keep quiet!, 2003. Fire hospitalssenge med linned, to hospitalssengeborde, tre voksfigurer klædt i pyjamas, et par hjemmesko, to hospitalsvaser, to bøger, et par briller, et lommespejl, en kam, en porcelænsvask, et spejl, panel med elektriske stik og armatur, to svingdøre

(…de har også tænkt meget over det institutionelle…)

Sal 302B: Goodiepal, værker fra samlingen og skiftende uregistrerede værker og ejendele.

Dansesituation på balkonen.

KMS8792 Rolf Nowotny (Dansk, 1978 – ), Sur Pollen, 2015. Blandede materialer.

Salme 754 i museets egen salmebog med navnetræk på forsiden / Se, nu stiger solen af havets skød. Melodi Oluf Ring omkring 1915, tekst Jakob Knudsen 1891.

Udsigt over sal 263B Robert Jacobsen & co

KMS7968 Sam Taylor-Wood (Engelsk, 1967 – )

Travesty of a Mockery, 1995, Dobbelt videoprojektion med lyd, 10:00 min,

Surrealismus-sale.

Elevatorsituation.

Magasingang og rævespor.

Udslusningssituation.